Nästa Damernas . . . . !

Sådant som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumgruppen

Nästa Damernas . . . . !

Inläggav Ted Selander » lör 05 jun 2010, 18:36

Med några få undantag kan man väl utgå ifrån att i de flesta husbilsekipage finns en kvinna, annars tror jag inte att husbilismen skulle vara så omfattande.

Alla vi karlar inser ju och har omvittnat hur viktigt det är, att vår kvinnliga partner är starkt involverad i allt vad som rör husbilslivet. Inte minst att HON ska kunna köra och hantera husbilen i alla dess väsentliga avseenden - året runt, i vått och torrt. Liksom vi karlar också tar vår del i matlagning, disk, städning osv osv. Om vi karlar inte aktivt sörjer för att så är fallet, så tar vi stora risker att det hela inte funkar på sikt.

Jag hör inga protester mot allt detta - bra så! MEN mina damer - varför är ni så passiva och tysta när det gäller medlemskapen i diverse husbilsklubbar och OM det någon gång kanske skulle gnissla till i relationerna kring allt det där ? ? ? Det är dags för er att vakna, att inse att viktiga saker och ting har gått i stå, att era testostoronstinna gubbar har kört fast, att de inte klarar av att reda ut de härvor, som har uppstått. Stridslystna tuppar, som bara ser fel hos motparten, som är beredda att sätta allt det trevliga med husbilen på spel för skitsaker! Min fru bad mig hålla ... och lägga ner för ca ett år sedan. Det gjorde jag också, men nu har jag lyckats få tag i datorn igen!

Jag ber er enträget - engagera er, ta ert ansvar, be gubben stiga åt sidan och hålla sig lugn ett tag och fixa det här! Kvinnor kan!

med vänlig hälsning

Ted Selander
Ted Selander
HBF-medlem
HBF-medlem

Re: Nästa Damernas . . . . !

Inläggav Jarmo » lör 05 jun 2010, 18:54

Jag vet ett fruntimmer som i ren ilska registrerade domänen husbilsklubben.info. På frågan varför?: " Kan vara bra att ha" Vet inte vad hon menade men det lät stridslystet.
Jarmo
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Ted Selander » sön 06 jun 2010, 14:51

Jag försöker "komma igen" på forumet efter ett års tystnad.

Det var Krister Nilsson i Vellinge, som med sina välformulerade inlägg fick mig att vakna till igen, att ana att här kommer kanske något nytt i den långa tröstlösa debatten om hur vi behandlats illa av dom resp att de övriga är så slöa att dom inte reagerar osv osv. Den hittillsvarande s k debatten verkar kunna fortsätta i evighet utan att få någon lösning. Under tiden tilltar motsättningarna mellan husbilsklubbarna mer och mer.

Det var då jag fick idén att här behövs nya grepp från nya aktörer. Varför inte av våra damer?!? Därför skrev jag inlägget "Nästa Damernas . . . .", men det sorterades tyvärr in under "Off Topic", dvs som något utanför ämnet och diskussionstemat, som ovidkommande helt enkelt. Det anser jag vara fel, för jag anser det vara synnerligen relevant för den dagligen löpande huvudsakliga diskussionen i kärnfrågan.

Jag frågar mig också hur det kan komma sig att så få damer deltar i den här såpan. Visst finns det en liten klick välkända damer i de olika klubbarna, som gjort sig kända, var och en ur sin synvinkel och ur sin klubbtillhörighet, men som andel av samtliga skribenter utgör de nog inte ens 10 %. Märkligt och otidsenligt anser jag och försöker locka fram många fler att deltaga för att få till en lösning. Karlarna har ju sedan länge kört fast riktigt ordentligt och allt står bara och stampar på fläcken.

Krister i Vellinge säger, att han lagt allt det där gamla bakom sig, eller något liknande. Det är kanske den rätta attityden. Det lär vara omöjligt att hitta den absoluta rättvisan och perfekta sanningen om vad som varit och inte varit och varför. Det enda väsentliga är enligt min mening, att få slut på allt käbbel och dra ett streck över alltihop. Inte sjutton ska husbilister bråka och titta snett på varandra när de möts, vi har alltför mycket gemensamt att värna om.

Därför, än en gång, vill jag rikta en uppmaning till alla damerna - be gubben lugna ner sig och ta själva över den här debatten och få det uppklarat ! !

Ted Selander
Ted Selander
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Ted Selander » tis 08 jun 2010, 23:46

Nej, det blev ju ingen positiv respons på mitt upprop till Damerna att ta tag i debatten om hur HBK-ledningen agerar och inte agerar. Det blev ingen respons överuvud taget, hur man nu ska förklara det?

Antingen struntar Damerna i hela såpan, eller också känner de inte till den ö h t. De kanske inte får läsa i gubbens dator eller kan inte eller har inte tid. Ja, vad ska man tro? Jag som trodde och hoppades på, att "spinnsidan" skulle kunna lösa upp låsningarna och få slut på stridigheterna och motsättningarna.
Jo, PYTTSAN, som en av de flitiga och anonyma skribenterna på vår Gästboken så hånfullt sablade ner mitt förslag.

Så enkelt är det kanske - det blir inga nya grepp från våra husbilsdamers sida. Nej, just det säger min egen fru - vem orkar bry sig längre om det där? ! ?

Ted Selander
Ted Selander
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Fadrian » ons 09 jun 2010, 10:11

Hej Ted.

Jag förstår din tanke att damerna ev. skulle kunna lösa upp den här knuten med sina ofta lite mer diplomatiska talanger.
Men med tanke på hur "motståndarsidans" damer (med fd ordförande i spetsen) betett sig i den här frågan hittills, så ser jag
inte att det skulle ge något om "våra" damer tog tag i saken. Positionerna verkar alltför låsta och de damer som har
förhandlingsläge i HBK är nog alltför "insyltade" för att vilja stöta sig med ledningen.

Jag tror att enda lösningen på det här problemet är att få till ett misstroendevotum mot nuvarande styrelse. Detta är ju inte
lätt eftersom senaste stadgeändringen gör det ännu svårare än innan. Kanske ett nytt massutskick till medlemmarna skulle
kunna fungera, men hur kommer man åt den aktuella medlemslistan?

Fadrian
Fadrian
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Ingela & Kenth » ons 09 jun 2010, 13:29

Som medlem i en förening kan jag inte se att det skulle finnas några hinder för att få en medlemsförteckning från föreningen.
Den medlemsförteckningen finns väl tillgänglig för medlemmarna redan idag, problemet är väl e-postadresserna.
Om en medlem begär dessa så lär det väl bli full mobilisering i hbk's ledning samt en uteslutning till.
Bild
Användarvisningsbild
Ingela & Kenth
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Ted Selander » ons 09 jun 2010, 14:20

Nej, att försöka få till ett missförtroende mot nuvarande styrelse är, enligt min mening, både orealistiskt och en alltför militant strategi.

Själv tror på helt andra grepp, av nya aktörer och med inslag av självkritik, humor och samförstånd. Varför huvudsakligen detta hämndbegär, som verkar få ta sig vilka hemska uttryck som helst? Inte minst då man vill nedvärdera en hel klubb och dess medlemmar för vad ett litet antal i ledningen anses ha gjort?

Ted S
Ted Selander
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Ingela & Kenth » ons 09 jun 2010, 15:57

Är det inte så att medlemmarna i hbk har den styrelse de förtjänar, på både gott och ont?
Om medlemmarna skäms för att visa vilken klubb de tillhör så måste det vara medlemmarnas skyldighet att ställa allt tillrätta igen.
Det kan knappast någon utomstående göra.
Vill medlemmarna ha en domokratiskt styrd förening så måste man enas om ett misstroende mot styrelsen.
Som jag ser det är det enda alternativet som återstår.
Bild
Användarvisningsbild
Ingela & Kenth
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Ted Selander » ons 09 jun 2010, 18:33

Jovisst, Ingela och Kenth, en förening och dess medlemmar har den styrelse och ledning man förtjänar.

Men, att utifrån detta konstaterande och i detta fall, förvänta sig att tillräckligt många medlemmar i god ordning internt skulle kunna diskutera sig fram till ett så drastiskt steg som att utlysa och genomföra ett misstroendevotum mot sittande styrelse, det är för mig totalt orealistiskt. Om det skulle vara det enda att hoppas på och satsa på, ja då ser det mörkt ut. Då lär vi knappast se någon förändring de närmaste åren.

Då återstår nog bara att låta Gästboken fortsätta att blomma och ge dem som gillar att slänga ur sig oförskämdheter och icke styrkta anklagelser om oegentligheter av skilda slag fortsatta sådana möjligheter, vilket i sin tur bara förstärker motsättningarna mellan klubbarna och enskilda vanliga husbilister.

Sorry, Kenth och andra, men så ser jag det hela - fortfarande och i förstärkt omfattning. Därför är det väl dags att "sätta sig på läktaren" igen.

Ted S
Ted Selander
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Krister N » ons 09 jun 2010, 21:47

Jag vet att jag betraktas som ohyra från flera ledande skribenter på det här forumet, bl a pga mitt sätt att se gästboken. Jag kan bara inte förstå hur skärpta intelligenta människor kan stödja sådant dravel. Det passar säkert ett antal skribenter på gästboken/sandlådan att helt oantastat kunna spy galla. Sedan tror jag faktiskt att en hel del av skribenterna där skiter i grundfrågan. Det här föraktet och hatet blir en egen drivkraft även åt personer som inte har någon koll på grundfrågan. Det blir en sorts märklig escalering, man driver varandra vidare.

Konflikter handlar väldigt sällan om sakfrågor, utan oftast om en jäkla massa känslor. Det finns forskning som visar på att upp till 90% av en konflikt handlar om känslor. Kan vi då lösa konflikter? Nej, ofatst kan vi inte det! Vi börjar inte älska varandra pga någon sorts lösning efter en långvarig konflikt. Däremot kan vi lära oss att acceptera varandra. Dvs man löser nästan aldrig konflikter, utan man hanterar dom! Sakfrågan är oftast av liten eller ingen betydelse efter en tid, utan det är känslorna. De löser vi som sagt inte men vi kan lära oss att hantera dem!

Jag beundrar dig Ted som försöker. Jag jobbar med et här, men utan inläggen ovan hade jag ohjälpligt lagt ner. Känslorna på sina håll verkar så starka att det blivit en livsstil att hata/förakta allt HBK står för. Då är man inte intresserad av lösning, eftersom konflikten blir ett självändamål. Sen tror jag inte att det starkaste hatet finns hos så många här på forumet, men alla som deltar här medverkar till att det får utlopp, att det får regera. De som stillatigande accepterar det här tongivande hatet ställer sig, kanske omedvetet, men obevekligen bakom!
Krister N
HBF-medlem
HBF-medlem

Nästa

Återgå till Övrigt (Off topic)