SKUGGFIGURER

Sådant som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumgruppen

Re: SKUGGFIGURER

Inläggav sepe » tis 15 jun 2010, 12:04

Krister,

Skillnaden mellan dig och mig vad gäller uppfattningar är att jag har fakta och kan visa dokumentation på inte bara gamla misstag från HBK ledningen utan också nya sådana.

Sven-Åke
sepe
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Maggan » tis 15 jun 2010, 12:51

Krister
Jag är precis som du medlem i HBF,HBK, MHCS, CC och ett antal till. Jag har varit med längre än du och har läst nästan allt som där skrivs på HBKs forum.
Jag har noterat att de som numera gör inlägg på HBK är nya medlemmar och ett fåtal av de äldre, det tror jag beror på att de flesta som gick med tidigt har också hoppat av, eller är passiva medlemmar, eller blivit uteslutna, hur många det är, är bara ledningen som vet.
Idag är deras sida ganska lugn och det beror nog på att många inte vill eller vågar skriva p g a alla modereringar, jag till hör en av dem , men jag har aldrig blivit modererad. Man tappar tron på styrelsen när sådant här händer i modern tid och i en internetbaserad klubb.

Numera står jag på de uteslutnas sida, jag har personligen träffat flera av dem som tillhör den gruppen. Många av deras inlägg höjde upp sidan till en betydligt högre trivselnivå än den är idag. Många glada skratt och trevliga berättelser, som bl a de FC skrev, gjorde sidan så läsbar. Men det satte styrelsen stopp för. (saknar dina inlägg FC)
Sidans uppläggning är suverän, den är lättläst, vill du ha fakta och tips är den helt OK. Men trivseln som fanns före den 11/12 2008 den finns inte längre.

Varför du försöker göra reklam här om HBK förstår jag inte riktigt. Om du nu stör dig så på Gästboken....ett tips...LÄS DEN DÅ INTE. Det är väl den enklaste sak i världen, om man inte tycker om någon sida, så sluta att läsa och förargas över den. Låt oss och andra som vill ta del av detta forum göra det, det ska väl inte du bestämma om eller?

Fortsätt du att vara aktiv på HBK jag läser alla dina inlägg, för jag är ju medlem även där.
Ha en fortsatt trevlig sommar med husbilen :D
Maggan
Maggan
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Ted Selander » tis 15 jun 2010, 16:43

Man måste ju undra vem Du är, som under den pompösa anonyma signaturen "demokrati", där ute i skuggorna uppmanar mig att inte skriva på detta forum! Jag är ju ändå en av de elva kollektivt uteslutna, för vilkas fortsatta kamp för upprättelse detta forum skapades. Vem du själv är vågar du däremot inte tala om - är du månne en av dem, som fortfarande är medlem i HBK och som skulle hjälpa oss med väsentlig info om hur eländigt HBK:s ledning och medlemmar sköter sig? Eller är du bara en i raden av destruktiva struntpratare, som tar chansen att med rånarluvan nerdragen bråka med vem som helst om vad som helst?

Ynkligt och patetiskt! ! ! !

Till Sven-Åke vill jag ställa frågan: vad är det för positiv innebörd med att " här kan alla skriva utan att riskera omedelbar uteslutning" ? Menar du att man ska kunna skriva i stort sett vad som helst om vem som helst, utan att kunna bevisa sanningshalten i det?

Vi har ju en Admin, eller om det nu är flera, någon f d och någon ny samt någon co-admin, allesammans oklara till identitet, profil och ambition att fullgöra sina uppgifter inkl att se till att den föreskrivna nätetiketten iakttages. Jag anser inte att det finns något värdefullt i att låta kreti och pleti under anonyma signaturer fördärva vår sak.

Till sist - sepe - du intygar att många försök har gjorts att få en dialog med HBK-ledningen, men dessa . . . .osv . . . allt finns dokumenterat. Jag upprepar min tidigare fråga om När-Var-Hur och med vilka talesmän, med vilka mandat, med vilka argument. Fram med all denna dokumentation till oss övriga så, att vi konkret vet vad som förevarit och så, att man kan väga det mot andra uttalanden i sådana ärenden, please!

Och Maggan, hon som i regel försöker hålla sig i mitten av allt och försöker dansa på alla bröllop samtidigt , hon kör med den gamla klyschan i sin uppmaning till Krister: om du stör dig på Gästboken, så låt bli att läsa den då och låt oss andra . . . . .osv.

Sånt trams - det är ju självklart, att man som involverad och engagerad i grundfrågorna måste hålla sig ajour med vad som försiggår i de aktuella medierna. Vi är ju inga strutsar, som du kan uppmana att stoppa huvudet i sanden. Även om man inte ser det hela, så är det viktigt att följa och motverka det som utspelas och som är relevant för saken som sådan.

Ted Selander
Ted Selander
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Maggan » tis 15 jun 2010, 17:22

Ted
Jag vet inte varför du retar dig på vad jag skrivit. Tycker du att Krister har rätt att bestämma att gästboken ska läggas ner?
Om man nu som han retar sig på de anonyma som skriver i gästboken, så kan man väl för den skull inte bara skriva "lägg ner gästboken".
Den är ju till för att ni och vi ska kunna disskutera vad som händer i HBK.
Jag kan hålla med om att när det är så många som skriver under anonymt så får det inte samma trovärdighet. Men eftersom de som skrev med namn fick telefonsamtal från personer i HBK ledningen, angående sina inlägg, så kan jag förstå dom. Flera av dessa är fortfarande medlemmar och vill kanske vara kvar.
Jag har aldrig påstått att man ska göra som strusen, men om man retar sig på något eller inte gillar forumet så är det väl ok att sluta läsa. Ibland gillar jag läsa Aftobladet, ibland Expressen, det beror på vad dom skriver.
Vet inte varför du tycks reagera på det jag skrev, men du eftersökte tidigare oss kvinnor, nu tillhör jag ju inte den grupp som blev uteslutna eller modererade, så jag kanske inte ska göra min stämma hörd här.
Maggan
Maggan
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Krister N » tis 15 jun 2010, 19:46

=====================================================inklistrat
Krister,

Skillnaden mellan dig och mig vad gäller uppfattningar är att jag har fakta och kan visa dokumentation på inte bara gamla misstag från HBK ledningen utan också nya sådana.

Sven-Åke

===================================================slut inklistrat

Vad är fakta Sven-Åke? När blir något ”fakta” och när upphör det att vara det? Vem bedömer vad ”faktan” har för bevisvärde? Om den inte har det, hur kan det då vara ”fakta”?

Jag har 102 sidor ”fakta” bara från Gästboken, som jag faktiskt gått genom och analyserat. Snacka om dokumentation! Vill du som representant för HBF bli nagelfaren, bedömd och stå till svars för det samlade resultatet av det som står där? Tror knappast det. (Det skulle inte förvåna mig om man skulle kunna skramla ihop någon eller några månaders fängelse eller i vart fall en hel del böter, för att inte tala om eventuella skadestånd, om bara någon orkade hitta en ansvarig utgivare för dravlet. (Eller publiceringsansvarig jml ”Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor”, som träder in om man inte utsett ansvarig utgivare) För en ansvarig finns alltid, även om personen i fråga inte alltid begriper det själv. Det är definitivt en sorts fakta.

Nej, låt oss fortsätta resonemangen kring våra uppfattningar istället och avdramatisera det här med "fakta". Använt så här, kan det bli ett mycket förrädiskt begrepp.

Krister N
Krister N
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Ted Selander » tis 15 jun 2010, 19:49

Jag gör ett försök till, Maggan, det är trist att inte bli förstådd, och det är trist att inte förstå vad du är ute efter för effekter.

Om det är en fråga, som direkt angår en, som man är direkt involverad i, vilket jag är i detta fall, så vill man ju självklart fortsätta läsa vad som skrivs i de medier, där frågan behandlats. Då vill man ju hålla koll på vem som skriver vad för att i möjligaste mån försöka påverka diskussionen i den riktning man önskar.

Därför är det närmast oförskämt att uppmana folk i en sådan situation att sluta läsa i mediet ifråga. Din jämförelse med att läsa Aftonbladet eller Expressen- där du inte själv är föremål för någon debatt, saknar ju all relevans!

Visst har jag efterlyst kvinnligt engagemang i debatten, men jag har fortfarande vissa anspråk på kvalitet i inläggen. Jag upplever Krister N som en intelligent person med ett äkta intresse att bidraga till en lösning av vår långa tvist med HBK. Som jag ser det, finns ingen som helst tvekan om att han har konstruktiva uppsåt.

Ted Selander
Ted Selander
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Krister N » tis 15 jun 2010, 20:07

======================inklistrat

Krister
Jag är precis som du medlem i HBF,HBK, MHCS, CC och ett antal till. Jag har varit med längre än du och har läst nästan allt som där skrivs på HBKs forum.
Jag har noterat att de som numera gör inlägg på HBK är nya medlemmar och ett fåtal av de äldre, det tror jag beror på att de flesta som gick med tidigt har också hoppat av, eller är passiva medlemmar, eller blivit uteslutna, hur många det är, är bara ledningen som vet.
Idag är deras sida ganska lugn och det beror nog på att många inte vill eller vågar skriva p g a alla modereringar, jag till hör en av dem , men jag har aldrig blivit modererad. Man tappar tron på styrelsen när sådant här händer i modern tid och i en internetbaserad klubb.

Numera står jag på de uteslutnas sida, jag har personligen träffat flera av dem som tillhör den gruppen. Många av deras inlägg höjde upp sidan till en betydligt högre trivselnivå än den är idag. Många glada skratt och trevliga berättelser, som bl a de FC skrev, gjorde sidan så läsbar. Men det satte styrelsen stopp för. (saknar dina inlägg FC)
Sidans uppläggning är suverän, den är lättläst, vill du ha fakta och tips är den helt OK. Men trivseln som fanns före den 11/12 2008 den finns inte längre.

Varför du försöker göra reklam här om HBK förstår jag inte riktigt. Om du nu stör dig så på Gästboken....ett tips...LÄS DEN DÅ INTE. Det är väl den enklaste sak i världen, om man inte tycker om någon sida, så sluta att läsa och förargas över den. Låt oss och andra som vill ta del av detta forum göra det, det ska väl inte du bestämma om eller?

Fortsätt du att vara aktiv på HBK jag läser alla dina inlägg, för jag är ju medlem även där.
Ha en fortsatt trevlig sommar med husbilen
Maggan

=====================slut inklistrat

Hej Maggan.

Jag håller inte med att det bara är nya som skriver på HBK. Tycker det är en jämn fördelning. Jag trivs väldigt bra med klubben men kan av förklarliga skäl inte bedöma hur trivseln var tidigare. Visst är det ett riktigt bra upplägg, vilket i mina ögon gör det till en bra klubb för mina behov. Det är prio ett för mig.

Du skriver om modereringar och uteslutningar. Visst existerar det. HBK är en modererande klubb, vilket säkert bidrar till den höga kvaliten trots över 4000 medlemmar. Du har dock aldrig själv blivit utsatt men gör ändå bedömningen att ”ledningen” på nåt sätt är korrupt på grund av vad du hört från andra!

Vet inte hur mycket du orkat läsa ang mina inhopp här, men när jämförelser gjordes med Hitlers hantering av judarna i höstas, så reagerade jag. Den reaktionen gav mig kontakt med några av de avstängda och en del andra personer, som tillsammans, och var för sig, gav mig en bakgrund till avstängningarna. Jag fick då också info om HBF, gick in här och bedömde att detta var ett ställe med hätskhet, förakt, värderingar och stundtals rent hat, som jag inte ville delta i och la därför ner hela frågan, inklusive kontakterna med ”berörda”.

Sedan gick det säkert en tre fyra månader då någon i mail till mig påtalade att jag blev omskriven i den här Gästboken som ”rövslickare”. Jag blev sur, gick in och kollade och skrev ett ganska långt men i mina ögon hyggligt inlägg om min syn på nuvarande situation. Sen blev jag allmänt villebråd! Jag hade dock inte räknat med de positiva reaktioner jag också fick från flera medlemmar här. Det finns en stor vilja att komma ur det här. Jag kan dock inte kombinera den viljan med ex Gästboken, det går inte. Det är som att hota sig till ett förhandlingsläge, vilket aldrig är någon bra utgångspunkt. Det har också stundtals får mig att betvivla viljan hos några. Kanske fel, men vad fasen ska man tro?

Jag står inte på de avstängdas ”sida”. Helt enkelt för att det inte är en homogen grupp. Men mest för att jag inte ser det som två låsta ”sidor” utan mest som individer som måste göra egna val.

Jag gör reklam för HBK, helt enkelt för att det är en bra klubb! Sedan tycker du att jag ska bortse från Gästboken. Du tycker mao att förtalet där inte existerar om de omskrivna struntar i att läsa det? Är det så du menar? Att massor av helt oskyldiga HBK-medlemmar ska smutskasts, känna obehag och ren oro för nåt dom inte har med att göra? Det kan du inte mena Maggan, det är helt obegripligt!?

Men jag är givetvis fortsatt aktiv på HBK. Det hoppas jag att du också är. Trots våra olika ståndpunkter tycker jag att du har ett trevligt sätt att uttrycka dina åsikter. Det gillar jag! Får för mig att jag känner igen dina formuleringar…, fast då under ett helt annat Nick..? Men jag kan ha fel, det har jag haft förr?

Ha en trevlig sommar själv!

Krister N
Krister N
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav sepe » tis 15 jun 2010, 21:36

Hej Ted,

Eftersom du valt att ställa frågorna öppet, vi har ju konverserat privat på både mail och telefon tidigare, så får du ett öppet svar.

Med " här kan alla skriva utan att riskera omedelbar uteslutning" menar jag till skillnad från HBK medlemmar som stängs av och utesluts om det skrivna inte passar ledningen. Sedan finns ju här på forumet som bekant ett registreringssystem som gör att endast registrerade kan skriva efter inloggning. Stora flertalet inlägg har nog väldigt hög sanningshalt och kan säkert verifieras vid behov.

Beträffande gästboken så kan det tänkas att lösenordet har blivit känt i kretsar som inte borde ha tillgång till det. Det har varit gästspelare inne enbart för att provocera och skapa bråk och man behöver inte fundera länge för att förstå vem som det gynnar. Kanske dags för ett nytt lösenord men det bestämmer admin.

Så till de många försöken till dialog med HBK ledningen. Nog har du väl sett detta:

viewtopic.php?f=17&t=336 och detta svar i mötesprotokoll 2009-03-31 från HBK möte:

XXXXX har framfört önskemål om att styrelsen ska inleda en dialog med de uteslutna. Styrelsen beslutade enhälligt att ej ta upp någon dialog. Anledningen härtill är att några i gruppen valt att tala vid oss via jurist och styrelsen kan inte föra dialog på två håll i samma fråga. Styrelsen står fast vid sitt tidigare beslut.

Ted, det finns flera försök också men du kanske inte har varit intresserad och därför inte nåtts av all information.

Slutligen, en del av dessa som du kallar ”skuggfigurer” har jag träffat på två väldigt trevliga träffar i Ödeshög och i Blekinge. Där mötte vi väldigt sympatiska människor som jag är glad över att ha lärt känna. Synd att du inte hade möjlighet att vara med.

Krister,

Ovan hittar du fakta för två av de försök till dialog som har avvisats från HBK ledningen. Så vill du inte diskutera med fakta som underlag så får du föra din diskussion med någon annan.

Ha en trevlig sommar båda två.

Sven-Åke
sepe
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav nilsman » tis 15 jun 2010, 22:57

Som vanligt ,Sven-Åke ,så tycker jag att du är den mest sakliga personen som skriver på denna sidan.Christer Nilsson
nilsman
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Maggan » tis 15 jun 2010, 23:14

Hej Krister och Ted
Jag hade inte tänkt svara här men gör det ändå.
Ted
Klart man vill hålla koll på vad som skrivs, det var inte så jag menade när jag skrev att Krister skulle sluta läsa här. Han gillade ju inte vad han läste och vid flera tillfällen uppmanande att gästboken skulle stängas . Med andra ord så skulle ingen kunna läsa här om vi följde hans råd. Därför var mitt förslag att inte läsa. Kan man föra en vettig dialog utan en massa ordklyverier så är det ju bra.

Krister
Det jag menar med nya medlemmar, är de med nr från 1500 och uppåt, det är där jag sätter gränsen, se bara på ditt eget nr hur högt det är. Ett fåtal med nr under 1500 deltar i inläggen.
Jag kan hålla med dig i att det skrivs mycket elände i gästboken, jag gillar inte heller när man smutskastar oskyldiga. Jag ingår ju precis som du i ”oskyldiga medlemmar” som blir utsatta för smutskastning och förtal, man drar ju oftast alla över en kam. För att få ett slut på det hela krävs en dialog, men för att föra en sådan krävs också någon att föra dialogen med, där kanske du kan hjälpa till. Du är ju bra på att skriva här på forumet. Resten ser jag att du kan läsa i Sven-Åkes inlägg.
I morgon skiner solen så passa på och njut ni som kan, man vet inte vad nästa dag kommer med.
Maggan
Maggan
HBF-medlem
HBF-medlem

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt (Off topic)