Inlägg från gästboken

Här passar kommentarer till webbarnas och styrelsens agerande!

Moderator: Forumgruppen

Inlägg från gästboken

Inläggav Ingela & Kenth » lör 02 okt 2010, 11:36

Detta inlägg i gästboken var en så exakt beskrivning av hbk att den borde sparas här i forumet.

En jämförelse med en sekt ger skrämmande likheter.

En sekt är isolanistiska och man undviker om möjligt kontakten med omvärlden. Detta visar styrelsen för Husbilsklubben bevis för genom att ställa sig utanför samarbete med exempelvis NMC, Motormännen och Caravan Club.

Medlemmar förväntas att inte ha någon nämnvärd kontakt med icke medlemmar. Det stämmer också då det är förbjudet att vid årsmöte/extra årsmöte arrangera andra träffar. Så står det i stadgarna utan hänsyn att Sverige är 180 mil långt och en utopi att alla ska kunna ta sig till årsmötet.

Husbilklubben ställde sig också utanför det träffsamarbete som alla i NMC gemensamt fattade beslut om.

För de som lämnar Husbilsklubben förlorar också kontakten med hela sitt sociala nätverk. Många bygger upp sin tillvaro runt en klubbgemenskap. Detta är positivt, men förödande för den som blir utslängd av styrelsen.

Man kan bli utesluten av olika anledningar. Man kan dock undvika uteslutning om synden inte anses alltför allvarlig och om man visar tecken på samvetskval för det man skrivit i forumet. Då blir man istället av med sina privilegier i forumet och fråntagen vissa möjligheter som exempelvis tackknapp och möjlighet att läsa på vissa forumsidor.

Ett bra knep för att få stanna kvar är att visa djup ånger för något man skrivit och inte fallit styrelse/ web i smaken. Djup ånger och gärna tårar ökar möjligheten att få stanna kvar.

En person som börjat tvivla på styrelsens ensamrätt på sanningen blir en fara för klubben. Man fryser ut en person för att få dem att ångra sig och ändra sitt beteende. Lyckas man inte, kan en sådan person börjar ställa frågor. När informationen börjar sippra ut till andra medlemmar i klubben finns det risk att fler börjar ifrågasätta styrelsens auktoritet. Det gäller för styrelsen att hålla klubben ren från dessa element. Som redskap använder man webbarna som i praktiken styr all verksamhet. Mycket godtyckligt moderar man medlemmarna.

Det finns hela tiden medlemmar som är modererade i Husbilsklubben. Detta anses vara ett mycket verkningsfullt redskap för att hålla bort avvikande uppfattningar. Dessa uppfattningar sammanfattas i forumreglerna och vem som helst kan modereras som anses nödvändigt av "administrativa skäl". Denna framförda omständighet kan användas om det inte går att radera, redigera, flytta eller stänga ett ämne som redan har fått för mycket offentligt ljus.

I dagsläget har medlemmar blivit uteslutna under 2007, 2008, 2009 och även under innevarande år. En varningsklocka har ringt hos många. Över 1000 medlemmar har lämnat föreningen under dess 4-åriga existens.

Husbilsklubbens styrelse driver klubben med sektliknande metoder även om det inte syns utåt.
Bild
Användarvisningsbild
Ingela & Kenth
HBF-medlem
HBF-medlem

Re: Inlägg från gästboken

Inläggav Ingela & Kenth » sön 08 apr 2012, 21:23

Lägger in Gomers inlägg fråm gästboken här så det inte försvinner.
---------------------------------------------
Ja. trodde väl aldrig att jag skulle göra min penna hörd på den här sidan. I alla fall inte som en olycksbroder, en i de uteslutnas gäng!
Har försökt att hålla mig inom gränserna för att slippa hamna i situationen.

Jag har via ett mail till Janne Ekan bett honom vara min kontaktman och samtidigt bett om en rejäl förklaring till min uteslutning. Janne avböjde vidare kontakter men meddela de att han lagt mitt mail i styrelserummet, sedan dess, tystnad!

Sedan går man och gör en "Gomer" stressad drar man fel person till en maillista.
Oförlåtligt tycker jag, men nu har det ju hänt.
jag har lärt mig två saker av den här dundertabben.

Kolla alltid vem mailen går till och gör det två gånger!
Skriv på ett hyfsat språk oavsett forumet och håll dumheterna borta.

Inget ont som inte har något gott med sig, som salig mor sa.
Det rörde ju om i grytan rätt rejält även om jag kunnat betala en hel del för att inte vara orsaken.

Men nu är det som det är. jag tänker inte bli någon flitig skribent på det här forumet men eftersom mitt namn dykt upp lite till och från tänkte jag dels förklara en del och även försvara en del.
När jag gick med i Kommungruppen och även senare valdes in i styrelsen tog jag beslutet att inte göra två saker. Det första var att inte gräva i det gamla i styrelserummet och det andra var att aldrig besöka er sida. hade hört så mycket både bra och mindre bra.
Jag ville helt enkelt inte färgas i mina bedömningar och ställningstaganden.

Med facit i handen vet vi ju vad som hände, när drevet gick i september under tråden Gomer tackar för sig var det hett.
Jag sprang som en hare på en skjutbana mellan kanonaden från styrelse och deras jasägare. Inläggen som stödde min sak försvann som avlöningar på en krog. Jasägarnas personliga påhopp fick stå kvar utan åtgärd, alltså ungefär som det ser ut i forumet just nu.

Jag erkänner, då läste jag på ert forum för första gången och sökte även ett medlemskap. Tanken var nog att kunna berätta vad som hänt, varför jag tagit mina beslut och vad som hände.
I dag är jag glad att jag inte tog steget. Att jag höll tillbaka och fortsatte jobba inom de ramar som fanns i HBK.

Resultatet av det är att det samlats ett antal medlemmar som tror på demokrati och justa spelregler. Ett antal medlemmar som pratar med varandra.
MEN FRAMFÖR ALLT!
Ett gäng som tror på HBK och att klubben har en framtid.

Jag har läst ert forum fram och tillbaka och blir bestört, bestört över hur mycket galla ni orkar spy ur er. Detta gäller förmodligen en liten klick, men den är grön!
Självklart förstår jag känslorna i stort, jag delar ju dom som utesluten. Vanmakten när man inte får svar på varför. Vanmakten när man inte längre kan försvara sig! Men man måste fortsätta visa någon medmänsklighet och normal hyfs.

Men icke för ty!

Enligt min mening försvarar det inte på något sätt en del av era påhopp på person, era skrivningar och språkbruk. En del som skriver här är inte ett pillevitt bättre än det ni anser HBK står för.

Hade jag tilldelats en styrelsepost i den nya styrelsen hade jag förespråkat en total amnesti för samtliga uteslutna. Inte på något sätt pga att jag är övertygad om att alla verkligen hör hemma i en klubb utan för att städa i garderoben, ändra stadgarna, skapa en klubb som följer de demokratiska spelregler som gäller för ideella föreningar.
En klubb där man som medlem kan kritisera ledning, komma med förslag och synpunkter utan rädsla för repressalier från något märkligt som kallas webb? Allt detta så länge gängse forumregler följs.

Tillbaka till "Kuppmakarna" den grupp medlemmar i HBK som vill väl, som vill ändra, informera bygga en kommunikation mellan styrelse, webb och medlemmar.

I en skrivning för inte så länge sedan stod det i en fråga.
"Ni som kandiderar i grupp"
Tydligen har vissa inte läst sina egna stadgar. I en förening finns det inte och har aldrig funnits någon möjligheter att kandidera i grupp.
Hur skulle det gå till vid ett val?
Den "hotbild " som styrelsen försöker skapa med ett "övertagande" en grupp med kuppmakare har ingen verklighetsförankring. Ett val är ett val! Ett personval.

I ert forum har man i dagarna framfört att styrelse och webb verkar desperata, kan hålla med om det.
Tidigare har det funnits en och annan "upprorsmakare" som försökt göra sin röst hörd men aldrig tidigare har det funnits ett antal medlemmar som drar åt samma håll, vill skapa den demokrati, öppenhet och kommunikation mellan valda och medlemmar som HBK förtjänar.
Det, mina vänner, är anledningen till rädslan. Aldrig tidigare har man ställts inför en samlad intelligentia som vill ha förändringar.

Varför sitter jag nu en påskdag och skriver det här. När man kunnat göra så mycket roligare och trevligare saker, ja varför?

Jo för att jag tycker att (Sätt nu inte snapsen i vrångstrupen gubbar!) att HBK är bland det bättre som finns i husbilsvärlden.
Ni häcklar och förringar den stora massan som "skiter i vilket" Dom finns och är substansen i alla klubbar det är min övertygelse. Sedan finns det en liten klick som vill driva föreningsfrågor. I HBK gör man det just nu odemokratiskt och på ett sätt som strider mot det mesta som samhället i övrigt står för.
Men ni glömmer en viktig sak, en sak som gör HBK till vad det är.
Det är Postis som sliter för att vi alltid skall ha en fin förstasida.
Det är Knarre som hjälper alla med tekniska frågor runt allt möjligt.
Det är Ludde som lägger ut sina vackra bilder och gärna hjälper till i fotofrågor.

Den här listan kan bli hur lång som helst, en lista med medlemmar som bryr sig, delar med sig och som är mänskliga.
Glöm inte dom nästa gång ni skriver HBK, för det är dom som är HBK. Utan dom skulle aldrig klubben fått det antal medlemmar man har.

Klubben har slitits med tjafs, uteslutningar och andra dumheter sedan starten. Ändå växer man, det är den här mellangruppen som förmodligen få föreningar kan stoltsera med som är anledningen. Så kommer det att fortsätta tills man valt att följa normal föreningssed, normala forumregler och moderatorer som är värda namnet.

Enda sättet att ändra på det är att du som fortfarande är medlem och läser det här åker och röstar på årsmötet.

Lite kuriosa då.
Hade egentligen inte tänkt att jag skulle bemöta era påhopp om mina förkärlekar för att sänka nödställda med att kasta sten på dom samt att beväpna svenska folket med tungt artilleri.

När det gäller att slänga sten på folk i nöd var det i en tråd med humor som ledtråd. Jag beklagar om någon som läst tråden så totalt misstolkat mitt inlägg som var ett skämt. Jag kan stoltsera med att räddat livet på en person som funnits sig i nöd, en kajakpaddlare som inte kunde komma ur eller vända sedan kajaken hamnat upp och ned. Jag slängde ingen sten då och tänker inte göra det i framtiden heller, men han var ganska glad ;-)

När det gäller skjutvapen har jag lärt mig att alla inte förstår internskämt.
Det det syftas på i den frågan är min uppmaning till LG att lägga 44:an under sätet när han jagar dieseltjuvar.
Borde ha skrivit det i ett privat PM, håller med om det.
Detta eftersom både LG och jag är pistolskyttar och ingen av oss skulle tänka tanken att ta med ett vapen utanför de lagar och regler som gäller i landet.

Go fortsättning på Påsken!
Detta är mitt första och förmodligen sista inlägg på den här sidan.
Få kan väl stoltsera med att vara uteslutna från två forum, tur man kommer in på lokalpuben, än så länge ;-))
Bild
Användarvisningsbild
Ingela & Kenth
HBF-medlem
HBF-medlem

Återgå till Kommentarer till HBK's agerande