Modererad, lämnat HBK

Här passar kommentarer till webbarnas och styrelsens agerande!

Moderator: Forumgruppen

Modererad, lämnat HBK

Inläggav Tapsa » tis 17 aug 2010, 21:02

Mina modereringar i HBK, varför lämnade jag HBK?

För mig var HBK den allra första ideella föreningen jag blev medlem i början av 2008. Jag hade ju läst i öppet forum som intresserad i hösten 2007 och fått en god bild av att i HBK finns mycket kunnande i tekniska frågor. Jag skrev i början mest i sådana inlägg, jag har någon egen erfarenhet. Allt var helt normalt ända till mitten av juli 2008. Då fick jag information om att HBK har avsikt att ge sina medlemmars kontakt uppgifter ut till en husbils tidning, och varje medlem måste aktivt tacka nej, d.v.s. bocka i kryss ”nej”. Jag gjorde det, eftersom jag vill själv bestämma vem får mina kontakt uppgifter. Jag fick dock tidningen. Då började jag undra vad händer i HBK.
Samtidigt pågick en diskussion i en tråd, om det var ok att ge ut uppgifterna.

Hösten 2008 kom, aktiviteterna ökade i HBK forum.

Jag hade träffat en annan medlem, Knausen i sommar 2008, jag hade hjälp honom i en teknisk fråga i hans husbil. Jag fortsatte att läsa olika trådar.

Då kom 11/12 2008, och tråd av farbror Claes ”Vad händer om..” i början av december 2008. Farbror Claes´s inlägg kändes relevant. Nu är jag inte någon föreningsmänniska, som sagt HBK var den första ideella föreningen jag gick med. Dock vet jag vad demokratin, moralen, sund förnuft är, dels p.g.a. mitt förflutet, som barn till finska krigsveteranerna.

Kvällen 11/12 2008 fick jag ett samtal från Knausen, han sade att han har blivit avstängd, och att avstängningen aldrig upphör. Jag trodde först att han skämtar med mig. Jag fortsatte att läsa i HBK forum, där skrev Håkans inlägg i tråd av farbror Claes ”Vad händer om…, i sitt inlägg beskriver han att han inte har någon avsikt att bemöta rykten, lögner från personer som också önskar sabotera allt arbete han lagt ner i då 2 åriga HBK.
Jag fick faktiskt läsa flera gånger Håkans inlägg, innan jag förstod.

Samtidigt blev det klart att jag inte trodde på vad denne man, Håkan, som skrev om lögner, rykten vilka var adresserade bl.a. till farbror Claes och Knausen. Jag hade ju läst allt bl.a. farbror Claes skrivit. Jag kände Knausen såväl att aldrig i livet skulle bl.a. dessa två medlemmar vilja sabotera, nej. Så jag skrev ett kort inlägg i samma tråd av farbror Claes ”Vad händer om?”, en fråga till Håkan, ”Vad menar du med lögner, rykten?”. Mitt inlägg försvann inom ett par minuter.

Första moderering 11/12 2008 på kvällen:

Jag försökte skriva igen, fråga om det var något tekniskt problem. Nej, mitt inlägg gick inte in. Dagen efter pratade jag med en medlem, han upplyste mig att jag är modererad och vad modereringen innebär. Och jag undrade, vad var felet i mitt inlägg ”Vad menar du Håkan med lögner, rykten?”
Denna moderering försvann inom ett par dagar. Jag var då ett stort frågetecken.

Vart har jag hamnat? Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att bl.a. farbror Claes blev avstängd, lika lite Knausen. Eller att jag var modererad.
Sedan fick jag kännedom av dåvarande forum för de avstängda, och eftersom jag tyckte att Håkan hade gjort ett misstag, jag skickade de avstängdas webbadress via HBK PM till en annan medlem.

Andra modereringen, någon gång 18-19/12 december 2008

Om knappa 5 minuter var jag modererad igen efter mitt HBK PM. Då undrade jag om HBK är ett rätt forum för mig i husbils relaterade frågor? Jag tänkte att jag inte vill vara med i en förening som inte respekterar sina medlemmar, i en förening var webben läser mina privata PM. Vetskap om att webben läste mina privata meddelanden fick jag några veckor senare.

Jag stannade kvar, i en förhoppning, det kanske ordnar sig. Modereringen fortsatte till början av 2009 (ca tre veckor), då skickade jag en kort fråga, om det är något tekniskt fel? Webbens svarade att det inte finns något fel (email correspondes finns i slutet av detta inlägg). Jag ler fortfarande, webben hade glömt min moderering helt.
Våren kom, och därmed också årsmötet 2009. Jag bestämde mig att jag skall delta i mitt livs första årsmöte för en ideell förening. Jag läste på och skrev ut samtliga motioner, allt som hade årsmötet att göra, i en pärm för att vara beredd för årsmötet 2009.
När årsmötet började, släcktes alla ljus i salen. Det var helt omöjligt att läsa något. Stämningen var tryckt. Stämningen förändrades radikalt till mycket sämre när några medlemmar började bua till några talaren som presentade sina respektive motioner. Buandet var ännu en stor överraskning för mig. Hur kan människor bete sig så?

Cirka en månad senare, efter årsmötet 2009 hade dåvarande styrelsen sitt första möte.
Plötsligt ser jag i HBK forum att namnet på ordföranden har förändrats. Jan Östlund hade bytts ut till Kurt JL Nilsson, som tf ordförande.

Tredje moderering, 30/5 2009

Jag skrev ett kort inlägg, ”Vad har hänt, namnet på ordföranden har förändrats”, och knappt två minuter senare var jag modererad, för tredje gången.
Då resonerade jag så att nu är det nog. Jag som en enskild medlem vill inte medverka mer i denna odemokratiska förening.

Samtliga mina modereringar har kommit som en stor överraskning. Jag har inte fått något meddelande, eller information om varför jag blev modererad. Det är också helt klart att någon webbare läst mina PM, annars hade jag inte blivit moderad andra gången, när jag sände de avstängdas webbsida via HBK forum.

Såhär efterhand, bl.a. att ha läst senaste inlägg från Knausen ang. JanneEkan, förstår jag att mina modereringar var inte något undantag. HBK styrelsen och webben kan ta bort inlägg precis hur de vill, samt moderera medlemmar precis som de vill. Det finns inget organ som övervakar webben.

HBK är inte en demokratisk förening. HBK styrs på det sättet som är väldigt främmande för en vanlig husbilist, med vanliga värderingar om etik, moral, demokrati. Vad spelar det för någon roll om det kostar 100 kr årligen. Mina värderingar i livet är ej till salu. Den hundringen vill jag hellre skicka till någon som är hungrig, för att denna människa kan äta.

Senare har jag träffat några av de avstängda 11/12 2008, och andra som blivit avstängda i andra tider, samt haft samtal med många andra av de avstängda. Alla är trevliga, vanliga människor som värdesätter demokratin, respekt för andra människor. Jag är tacksam för mina föräldrar, som bägge var med i kriget, tacksam för att båda har lärt mig grunderna till ett vanligt liv, var man respekterar sina medmänniskor.
HBK som husbilsklubb är bra. Dessvärre klubbens ledning inte har förstått sina uppgifter.
Tapsa, fd HBK 1355
Tapsa
HBF-medlem
HBF-medlem

Re: Modererad, lämnat HBK

Inläggav Ingela & Kenth » ons 18 aug 2010, 11:54

Bra skrivet Tapsa! :D
Bild
Användarvisningsbild
Ingela & Kenth
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav kurtb » ons 18 aug 2010, 19:26

TACK Tapsa att du har skrivit och vi har "lyssnat". Hade vi haft flera av din kaliber så hade detta aldrig hänt.
Kunde lika gärna skrivit: Hade detta aldrig Kent?
ån din vän KurtTack Tapsa för att du är så ärlig och tack för att du finns. Hls från din vän Kurtb. :mrgreen:
kurtb
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Jarmo » tor 19 aug 2010, 18:50

Tack ska du ha Tapsa!
Där fick man ännu en bekräftelse på att man gjorde rätt som gick ur "klubben".
Jarmo
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav wikstrom » fre 20 aug 2010, 16:34

Jag är modererad av HBK och det är väl sin sak. Jag blir bara så förbannad på webbarna som går in och kommenterar folks inlägg i sarkastisk och spydig ton och det har de fått veta. Mer behövs tydligen inte för att bli modererad. Det smått lustiga och rent av löjliga är att de har tagit bort min tackknapp och rätten att tacka någon för deras inlägg. Vad är dessa webbare rädda för ?

Jag trodde att svensk demokrati satt djupare än så i den svenska folksjälen än vad HBK visar upp och att över 5000 husbilsåkare sväljer dessa människors envåldshärskarvälde är en stor skam.
wikstrom
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav lasse » fre 20 aug 2010, 18:54

HBKs hemsida styrs av moderatorerna dvs webb. Om jag skulle sitta som styrelse medlem och vet om att klubben sköts till 100% av moderatorerna så skulle jag avgå omgånde.
Styrelsen med Ordf är de som är ansvariga för klubben. Att webb gör som de vill är faktiskt regelvidrigt helt fel.
Vi lever idag i 2010 talet men webbarna lever i tids eran 1939-!!!!!!, där stasi och Gestapo regerar. DVS tyck och gör som vi annars hammnar du i onåd hos webb = de som verkligen styr HBK, styrelsen är bara för syns skull på ett papper.

En lustig parantes.
När jag blev utesluten så skickade jag ett mail till den då tf ordf Kurt. Som svarade att han inte svarde på privata mail utan jag fick vända mig till styrelsen! Öhhhh
Va VA vilken funktion har en ordf???? är du inte med i styrelsen blev ju en given fråga till tf ordf.
Hur många av dessa låtsas styrelse medlemar har någon förenings kunskap????.

UJ UJ UJ det finns inte ord för hur HBK sköts. men money money money makes the world go round
bara så där en 1/2 mille som säkert omsätts i förmåner............
lasse.
som blev utesluten för att jag i frågasatte budgett och förvanskade serverinköp :mrgreen:
lasse
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav lasse » fre 20 aug 2010, 18:56

wikstrom skrev:Jag är modererad av HBK och det är väl sin sak. Jag blir bara så förbannad på webbarna som går in och kommenterar folks inlägg i sarkastisk och spydig ton och det har de fått veta. Mer behövs tydligen inte för att bli modererad. Det smått lustiga och rent av löjliga är att de har tagit bort min tackknapp och rätten att tacka någon för deras inlägg. Vad är dessa webbare rädda för ?

Jag trodde att svensk demokrati satt djupare än så i den svenska folksjälen än vad HBK visar upp och att över 5000 husbilsåkare sväljer dessa människors envåldshärskarvälde är en stor skam.

Wikström>
Frågan om de verkligen har rätt att gå in i ditt inlägg och kommentera ? Och om de ändrar nåt så är det urkundsförfalskning.........
lasse
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav wikstrom » fre 20 aug 2010, 19:51

Jag blev verkligen överraskad då webbarna blandade sig i disskusioner medlemmar emellan.
Vad är det egentligen som pågår, hur kan dessa personer få fortsätta med sitt agerande.
Kanske ett tips till skattemyndigheterna vore ett bra sätt att komma åt dessa människor om de har oegentliga affärer som det har påståtts här.
wikstrom
HBF-medlem
HBF-medlem

Återgå till Kommentarer till HBK's agerande