Importera husbil?

Här snackar vi husbilar i största allmänhet!

Moderator: Forumgruppen

Importera husbil?

Inläggav Marie » fre 18 sep 2009, 19:31

Någon som gjort det här och kan lite om det?? Vi funderar ev på att göra detta men vill ha lite information först. Vad kostar det ungefär, förutom husbilen då? Pratar vi 10.000 eller 100.000 utöver husbilen? Vad behöver vi tänka på? Kommer i så fall att anlita någon som sköter letandet åt oss för varken gubben eller jag kan någon tyska.

Hjälp oss!!

Marie
Marie
HBF-medlem
HBF-medlem
 
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 sep 2009, 20:48
Ort: Hallands län

Re: Importera husbil?

Inläggav hundvakten » fre 18 sep 2009, 19:57

Hej, Marie.

En inte helt oviktig detalj är din konsumenträtt...
Köper du en ny bil i Sverige som privatperson från en svensk näringsidkare har du stöd i KKL konsumentköplagen med 3 års reklamationrätt.

Det missar du med en egenimporterad bil.
/Ds
hundvakten
HBF-medlem
HBF-medlem
 
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 15:18

Re: Importera husbil?

Inläggav Marie » fre 18 sep 2009, 20:19

Gäller det även om man köper en begagnad bil i Sverige? Eller endast nya??

Marie
Marie
HBF-medlem
HBF-medlem
 
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 sep 2009, 20:48
Ort: Hallands län

Re: Importera husbil?

Inläggav hundvakten » fre 18 sep 2009, 20:58

Det kan variera vilken garanti säljföretaget erbjuder på en begagnad.
Måste kollas från fall till fall.

/Ds
hundvakten
HBF-medlem
HBF-medlem
 
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 15:18

Re: Importera husbil?

Inläggav bhammar » lör 19 sep 2009, 08:54

Vi importerade en husbil -07. Jag skrev om detta på HBK, nedan. Vi har bytt bort den här bilen och fick då i inbyte, efter att ha kört ca: 3000 mil, 100.000 upp från priset vi gav i Tyskland. Nu har eurokursen ändrats till vår nackdel men fortfarande är priserna på såväl nytt som begagnat ca: 15% lägre i Tyskland.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Vi har importerat, i oktober 07, en Dethleffs Fortero A6975 via en handlare 3 mil utanför Frankfurt, Stromberg.

Vi tittade runt härhemma och fastnade just för denna modell. Det fanns 2 st. härhemma att välja mellan, priset var 520.000:- resp. 565.000:-. Utrustningen var likvärdig mellan bilarna. Efter en del letamde på bl.a. Mobile.de hittade vi motsvarande bil. Priset på bilen här var 41.000:- Euro. Med den dagens växlingskurs, 9,32, blir priset 382.120:- SEK. Jag kontaktade säljaren och bad om utförliga bilder samt att få mig tillsänt alla data på bilen och en oberoende test av bil och bodel på Tysklands motsvarighet till M. Samtidigt och under förutsättning att testet var OK bjöd jag 39.000:- Euro. Bilarna var likvärdiga avseende årsmodell -06 och milantal ca: 1.700 mil. Utrustningen var till den tyska bilens fördel då den tyska bilen var utrustad med Truma Saphir klimatanläggning för bodelen vilket inte fanns på den svenska bilen, i övrigt var alltså bilarna likvärdiga. Efter en del dividerande med den tyska säljaren, efter att godkänt testprotokoll sänts till mig, stannade priset på 39.800:- Euro eller 370.936:- SEK. Jag bestämde då att flyga ner till Frankfurt och den tyska säljaren erbjöd sig att hämta på flygplatsen. Jag hade dock ett förbehåll att avstå om bilen inte var till belåtenhet.

Startade onsdag: Jag hyrde bil från Fagersta till Nyköping, 1.250:-, och stannade på natten i Nyköping, 750:-, och flög med Ryanair, 725:-, till Frankfurt kl. 07.00 dagen därpå, torsdag. Jag hade 1 vecka tidigare ringt Forex och fört över pengar, 400.000:- SEK, som låg färdiga i motsvarande Euro på Skavsta flygplats. Hämtade pengarna, Euro, och gick ombord. Landade i Frankfurt 09.00. Blev hämtad och körd till Stromberg. Mannen som hämtade mig var trevlig och gav ett seriöst intryck vilket kändes skönt.

Allt var iordning i Stromberg, alla papper och bilen framkörd för provkörning och inspektion. Jag bestämde mig betalade och vi åkte till administrativa enheten för omregistrering, försäkring och nya skyltar. Kostnad 350 Euro. Detta var klart ca: 12.00. Jag tackade säljaren att mig i bilen och började hemfärden. Anlände Puttgarden 20.00 utan missöden och tog färjan över till Rödby. Diesel och färjebiljett ca: 1.400:- SEK.

Anlände Rödby ca: 21.00 och körde vidare till Helsingör. Tog färjan över till Helsingborg, körde vidare mot Fagersta och anlände Fagersta 09.00 på fredagen. Diesel och färjebiljett ca: 1.500SEK.

Tid var beställd för gastest och ventilationstest hos M i Västerås. Kostnad 7.000:-
Anmärkning på slangen -30, samt att ytterligare 2 st ventiler skulle monteras, en i alkoven och en i mittgången. Monteringen gjorde jag själv men slang och ventiler köptes. Kostnad 1.000:- SEK. Svenska instruktionsböcker måste finnas men alla som behövdes fanns att ladda ner och skriva ut på Internet.

Bilprovning: vägning och registreringsbesiktning, tid beställde jag innan jag åkte till Tyskland: Allt gick som en dans. Kosnad diesel och avgifter 1.200:- SEK.

Total kostnad exkl. egen tid:
Bilen 370.936:-
Hyrbil 1.250:-
Hotell 750:-
Flyg 725:-
Försäkring skyltar 3.300:- (Tyskland)
Diesel och färgebiljetter till Fagersta 2.900:-
M 7.000:-
Reservdelar 1.000:-
Bilprovning 1.200:-

Summa: 389.061:- SEK

Samma bil i Sverige exkl. Truma Saphir, (jag vet inte vad den kostar), 520.000:-.

Mellanskillnad: 130.939:-

----------------------------------------------------------------------------------------------

mvh/Björn
bhammar
HBF-medlem
HBF-medlem
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 07:24
Ort: Fagersta


Återgå till Husbils-snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron